Treningsplanregimer og realitetsorienteringer

Januar, ja. Måneden for blanke ark og høye ambisjoner. Hos meg tok det helt av her, for vi har vært på ferie et sted med sommer en hel måned, og hvis ikke dét gjør noe med et gjennomsnittsmenneske, så vet ikke jeg. Det ble noen fine løpeturer! De fleste på 7-8 km (det var liksom den løypa vi hadde lett tilgjengelig), men en magic mil på stranda, en fantastisk flott 14 km i en nasjonalpark og litt sånn småsnacks ble med i minneboka. Ah. Ikke noe å skryte av på avstand eller tempo, men digg å holde beina sånn høvelig i gang, om ikke annet. 
Eksempel på nydelig løpetur!


Men selv om jeg måtte utsette langturene fordi det er så sykt travelt å være på ferie (må jo prioritere soling, lesing og salatspising i skyggen! Kan ikke drive og trene hele tiden da!) så var jeg allikevel ikke i tvil om at det kom til å bli uproblematisk å koble seg på disiplinen igjen bare vi kom oss tilbake til hverdagen. For når alt er i regime fra før, hva er vel enda et regime å holde styr på, da?


Hverdagen, ja. Jammen sa jeg regime! Med mørke! Glatte veier! Jobb! Fritidsaktivitetskalenderen til tre barneskolebarn! Januar!

Det krever virkelig sin kvinne å holde koken. Gitt. Har jo det egentlig fin-fine treningsprogrammet til Endomondo, som var gull da jeg trente til halvmaraton. Men noe sier meg at de som lager Endomondo ikke gjør annet enn å trene. (Her ligger det en forretningsidé, sann mine ord.)

Mandag
Endomondo sa: Easy 7.90 km
Jeg sa: Tja, får det kanskje til med litt disiplin?
Livet mitt sa: Jobb, kornett-time, korps, svømmetime, så glatt at ungene overgikk hverandre med anekdoter om blodbad i skolegården. Det ble yoga.

Tirsdag (i dag):
Endomondo sa: Easy 3.90 km
Jeg sa: Kan slå sammen i går og i dag og ta 12 km på mølla på trimrommet på jobben, etter arbeidstid?
Livet mitt sa: Piggdekksykkelen din er punktert og mannen din trenger bilen for å kjøre datteren deres til tannlegen så du må ta buss og hvis du mener alvor med den der tredemølla må du i så fall ta buss hjem i svett treningstøy og 3C og så spasere i tyve minutter i kulden fra bussen i den samme habitten, for du rekker ikke å dusje på jobb og samtidig rekke ekspressbussen for du vet jo at tirsdag må dere være ute av huset kl 1715 og når du kommer hjem skal mannen din ut og det er fortsatt veldig glatt på turstiene sa en på jobben, så...
Forslag til løsning: løp rundt og rundt på stuegulvet. Eller vurder onsdag. 

Onsdag:
Endomondo sier: Endomondo sier ingenting!
Jeg sier: ah! Med litt disiplin kan jeg ta de 12 km på mølla da og samtidig rekke hjem til middag som må serveres kl 17 pga spilletime og korps, får lage noe i den der slow cookeren, dette kan faktisk gå, håper jeg kan sykle også.
Livet sier: *Hold my beer* (Jeg venter i spenning)

Torsdag:
Endomondo sier: intervaller.
Jeg sier: Torsdag, ja ... Er vel noe dans og noe greier, og så er det et foreldremøte eller noe om kvelden, men Toro er jo faktisk funnet opp, kanskje har mildværet slått til for fullt slik at det går an å løpe hjem fra jobb?
Livet sier: Ukjent, men antar det har noe med dans og noe greier og noe ernæringsmessig babbel om Toro å gjøre, men enn så lenge, optimist. Det kan faktisk gå!

Fredag ettermiddag, lørdag og søndag:
Endomondo sier 4 km på fredag og 19 på søndag. Og helgedagene er heldigvis befriende fleksible. Det skal vi nok greie å sause sammen på et vis. Om det blir akkurat etter planen, vel. Min faste langtur er på 18 km, men javel, får dra ut 500 meter ekstra før jeg snur, så skal nok det gå.

Så med, eh, ja, litt disiplin, så greier jeg nok det jeg tenker (basert på å ha lest meg opp på treningsblogger og maratonteori de siste dagene) må være et minimumskrav for å overleve et maraton om bare 16 uker: En intervalløkt, en langtur og en helt alminnelig løpetur i uka. 3-4 mil i uka, i alle fall på denne siden av første krokusblomstring. For steike ta, disiplin er ordet.
Men til våren ... da ...!
(Og nei, jeg løper ikke rundt og rundt på stuegulvet i kveld... )


Og så mimrer jeg litt om den svette mila jeg tilbake la her for bare noen uker siden!


Kommentarer